Je kind gaat lekker op school, of misschien juist wel helemaal niet. Toch is het in beide gevallen fijn om een paar keer per jaar over je kind te kunnen praten met de leerkracht(en).
10 Minutengesprekken zijn dan ook zeker raadzaam om heen te gaan. Maar hoe bereid je jezelf voor op zo’n gesprek?
Waar moet je het over hebben als het gewoon allemaal goed gaat en hoe pak je het aan als je juist wel vragen en/of klachten hebt?
Hoe je het niet moet doen…
Laten we eerst eens beginnen met een lesje in opvoeden… We zijn als ouders natuurlijk best geneigd om ons kind als ‘heilig’ te beschouwen en verwachten dat een leerkracht net zo denkt als wij.
Maar eerlijk is eerlijk: de leerkracht heeft te maken met veel meer kinderen (en tegenwoordig ook nog kinderen met behoorlijke rugzakjes), de regeltjes van school en de werkdruk waar we zoveel over horen.
En hij benadert het kind vanuit een ander oogpunt dan wij! Hij is op een andere pedagogische grond bezig, zullen we maar zeggen.
Wil dat zeggen dat we dus alles maar moeten pikken? Natuurlijk niet. Maar respectvol het gesprek ingaan is niet alleen wel zo netjes, het levert vaak ook veel meer op…
Hoe je het beter niet kunt doen? Kijk dit filmpje hier maar eens (en niet te hard lachen!).
Maar hoe dan wel?
Dus dan nu over naar het echte werk: hoe ga je te werk bij een tienminutengesprek? We hebben een aantal tips voor jullie verzameld!
Kom niet te laat aanzetten…
Tienminutengesprekken avonden/middagen zitten bomvol. De planning is meestal erg strak en dus is te laat komen gewoon niet handig.
Óf alles schuift zo erg op, dat uiteindelijk ouders heel lang moeten wachten. Óf je hebt pech en de leerkracht hanteert (terecht) streng de klok: is de tijd over, dan mogen de volgende ouders naar binnen!
Een 10 minutengesprek is niet bedoeld voor dringende zaken!
Een tienminutengesprek is een standaardgesprek, om het zo maar even te noemen. Het is niet bedoeld om in te gaan op specifieke voorvallen, bijvoorbeeld, daarvoor kan je beter een afspraak maken direct na het voorval.
Dringende zaken laat je dus ook niet wachten tot een tienminutengesprek, die breng je direct aan de orde in een spontaan gesprek of je maakt er meteen een afspraak voor!
Stel je eigen vragen aan het begin
Heb je zelf vragen, leg ze direct op tafel zodat hier ook tijd voor vrij gehouden wordt! Nu zullen de meeste leerkrachten hier zelf ook naar vragen, maar anders kan je ze ook gewoon alvast aangeven!
Maak desnoods een vervolgafspraak
Blijkt het alles een beetje te veel voor 10 minuten? Maak een extra afspraak op een later tijdstip. Of je moet het geluk hebben als laatste ingepland te zijn…
Wees eerlijk
Leerkrachten zijn ook maar mensen en kunnen ook niet aan jouw neus zien hoe jij of je kind over iets denkt.
Wees gewoon eerlijk op een respectvolle manier.
Sta open voor zijn of haar visie, maar wees ook duidelijk wat jij daarvan denkt. Door eerlijk naar elkaar te zijn, bouw je een fijne relatie op en daar profiteert je kind alleen maar van.
Weet waar je over praat
Tienminutengesprekken zijn meestal naar aanleiding van een rapport. Wees dus goed op de hoogte van het rapport en bekijk of je er zelf vragen over hebt.
Snap je de uitleg niet: zeg het!
Vaak komen er allerlei grafiekjes voorbij, die niet altijd even helder voor je hoeven te zijn. Ook kunnen antwoorden van leerkrachten soms niet helemaal bij je binnen komen.
Gewoon eerlijk in zijn. Je hebt het recht om te begrijpen hoe je kind ervoor staat, toch?
Heeft je kind ergens moeite mee: benoem het!
Je kind vertelt jou misschien wel eerlijk dat hij iets niet snapt, maar durft hij dat niet toe te geven aan de juf of meester
. Praat hier dan ook over. Het kan zomaar zijn dat de leerkracht dit niet zo had begrepen omdat je kind er alles aan doet om het te verbloemen!
Vertel de leerkracht wat jouw kind meeneemt naar huis
Ook andere zaken zoals vriendjes of andere aan school gerelateerde zaken kan je nu bespreken. Zoals gezegd zullen zwaardere onderwerpen een vervolgafspraak nodig hebben. En als je kind gepest wordt, trek je natuurlijk direct aan de bel.
Maar gaat het meer over hoe je kind school vindt (dus niet al te ernstige zaken) of bijvoorbeeld dat hij vaak opziet tegen overhoringen, zijn prima zaken om nu even te melden!
Een kind laat thuis vaak andere dingen zien dan op school en door samen over je kind te praten kunnen beide partijen nieuwe inzichten opdoen en zo het kind beter gaan begrijpen!
Schrijf je punten op
Heb je echt specifieke vragen? Schrijf ze op voordat je naar school gaat. Vaak vergeet je van alles tijdens het gesprek.
Overigens kan je ook best bepaalde dingen opschrijven tijdens het gesprek als je dit fijn vindt!
Tips ontvangen
Heeft je kindje moeite met bepaalde lesstof en zou je hem graag willen helpen? Vraag eens om tips aan de juf of meester.
Blijf positief
Als je kindje lekker gaat, zal het allemaal wel meevallen. Maar heeft je kind het moeilijk met leren of met sociale vaardigheden, bijvoorbeeld, dan kan een gesprek al snel verzanden in allemaal ‘dit zou zo moeten’ e.d.
Vraag in zo’n geval ook eens of de leerkracht ook positieve kanten weet te benoemen. Een beetje leerkracht zou dit sowieso moeten doen, vind ik persoonlijk, maar dat is weer een ander verhaal…
Jullie willen allebei het beste voor het kind
Ik wil graag afsluiten met de opmerking dat jullie geen tegenstanders van elkaar zijn.
Bedenk dat jullie allebei het beste met je kind voor hebben. Dat een leerkracht misschien iets moeilijks kan zeggen of vragen, dient dit doel ook. Probeer dat voor ogen te houden.
Andersom mag je natuurlijk ook jouw ideeën en wensen uiten en hoef je je niet volledig in te laten palmen door de zienswijze van school.
Mochten jouw ideeën en die van de school/leerkracht echt mijlenver uit elkaar staan, blijf in gesprek! Agressie is nooit en te nimmer het antwoord!
Komen jullie er echt niet uit, dan is het misschien beter op zoek te gaan naar een school die beter bij jou en je kind past…
Hoe bereid jij je voor op het tienminutengesprek?
Kindvolgsysteem
Basisschool
- Alternatieven vraag hoe was het op school
- Bento Lunchbox ideeën
- Continurooster basisschool
- Creatieve ontwikkeling basisschool
- Cultuureducatie basisschool
- Energizers basisschool
- Gezonde lunch ideeën kind
- Gezonde snacks voor na schooltijd
- Gezonde tussendoortjes kind op school
- Groene schoolpleinen
- Inclusiviteit bevorderen onderwijs
- Intern begeleider basisschool
- Juffen en Meesterdag
- Kind heeft geen zin in school
- Kinderpostzegelactie
- Klassenindeling school
- Koptelefoon op in klas
- Leerplicht kind onderwijs
- Leukste klassenuitjes
- Luizenmoeder en andere taken
- Muziek activiteiten basisschool
- Nationale Buitenlesdag
- Ongeschreven regels ouders schoolplein
- Ouder betrokkenheid basisschool
- Overblijven school wel of niet
- Overblijf wat mag kind eten
- Overgang andere basisschool
- Remedial teaching kind basisschool
- School handelingsverlegen
- Schoolactiviteiten basisschool
- Schoolarts onderzoeken
- Schoolpleinspelletjes
- Schoolreisje kind tips
- Schoolvakanties & vrije dagen
- Schoolverzuim; spijbelen & ongeoorloofd afwezig
- Schoolziek tips
- Schoolziek of geen zin in school?
- Snappet kind op school
- Speciaal Onderwijs
- Studiedag wat doen
- Thuisonderwijs
- Traditioneel klassikaal onderwijs
- Unschooling
- Uitgestelde aandacht onderwijs
- Verkeersles basisschool
- Vrijwillige ouderbijdrage
- Waarom plezier school belangrijk?
- Wachtlijst basisschool
- Wat meegeven naar school kind
- Wereldschool onderwijs
- Zomerschool kinderen
- Verwend gedrag kind (afleren) - 13 April 2025
- Tiener traktaties (voor groep 6 / 7 / 8) - 1 April 2025
- Weerbaarheidstrainingen voor kinderen - 29 March 2025